Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy České dráhy wprowadzą obowiązkową rezerwację miejsc siedzących we wszystkich pociągach komercyjnych pomiędzy Pragą a Ostrawą. Cena miejscówki będzie jednolita i wyniesie 35 CZK. W przypadku kategorii SuperCity, obsługiwanej przez pociągi Pendolino, oznacza to wyraźną redukcję cen biletów.
Pociągi Pendolino w Czechach, obsługujące kategorię SuperCity, jeżdżą wolniej niż w Polsce.
Prędkość 160 km/h przekraczają jedynie na dwóch stosunkowo krótkich fragmentach trasy z Pragi do Czeskich Budziejowic, na której kursują zresztą tylko raz dziennie. Są jednocześnie bardziej dostępne dla pasażerów w zakresie cen biletów, które są bardzo atrakcyjne. Trudno to powiedzieć o pociągach kategorii EIC Premium w Polsce, gdzie przejazd z Warszawy do Katowic, Krakowa, Poznania, Trójmiasta i Wrocławia w 2. klasie kosztuje aż 169 zł. W Czechach ceny biletów na pociągi SC wyznacza zasadniczo jednolita taryfa, obejmująca zarówno połączenia dalekobieżne, jak też regionalne i lokalne. Obowiązkowa jest także płatna miejscówka, przy czym jej cena jest zmienna, w zależności od pory dnia i tygodnia, czy dnia zakupu.
Już wkrótce ów stan rzecz ulegnie zmianie. České dráhy, narodowy przewoźnik kolejowy, poinformowały, że obowiązkowa rezerwacja miejsca siedzącego, obejmująca do tej pory jedynie kategorię SC, zostanie wprowadzona we wszystkich pociągach komercyjnych kursujących pomiędzy Pragą a Ostrawa. To jednak nie koniec zmian. Cena miejscówki nie będzie już dynamiczna, lecz ujednolicona do poziomu 35 CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada mniej więcej 6 zł. Co więcej, tak jak dotychczas możliwe będzie uniknięcie rzeczonej opłaty w przypadku zakupu biletu w zdalnych kanałach sprzedaży, czyli w internetowym systemie sprzedaży ČD oraz w aplikacji Můj vlak. Podsumowując – czeskie Pendolino, już do tej pory dostępne cenowo dla wielu grup pasażerów, stanieje jeszcze bardziej.
Za obniżką cen biletów pójdzie jednak pewna redukcja standardów obsługi w 2. klasie. Jej realne znaczenie jest raczej symboliczne – chodzi tu o rezygnację z poczęstunku w postaci 0,5 litra wody butelkowanej Mattoni, którą wciąż otrzymywać będą podróżni w 1. klasie. Oznacza to, że jedynym czeskim przewoźnikiem kolejowym, oferującym butelkę wody w cenie biletu, będzie RegioJet – w ostatnim czasie z jej rozdawania zrezygnował Leo Express, tłumacząc podjętą decyzję względami środowiskowymi. Warto dodać, że pociągi Pendolino w Czechach charakteryzuje znacznie wyższy komfort w 2. klasie aniżeli jednostki serii ED250 eksploatowane przez PKP Intercity, a to za sprawą zastosowania układu foteli 2+1, typowego dla 1. klasy.
W ramach zrealizowanej w 2017 roku modernizacji przestrzeń pasażerska dostarczonych w latach 2003-2005 pojazdów została odświeżona, dzięki czemu prezentuje się ona świeżo i nowocześnie. Jednocześnie zakup Pendolino także w Czechach był przedmiotem kontrowersji. Choć dzięki zastosowaniu w wariancie dla ČD systemu wychylnego nadwozia pociągi te mogą szybciej pokonywać łuki, czas przejazdu jest zbliżony do składów wagonowych, czy “konwencjonalnych” elektrycznych zespołów trakcyjnych, takich jak Flirty produkcji Stadlera, wykorzystywane przez Leo Express. Co ciekawe, wraz z czeskim narodowym przewoźnikiem, który zakupił 7 pojazdów tego typu, 3 kolejne miały pozyskać słowackie koleje państwowe ZSSK, które ostatecznie zrezygnowały z realizacji tych planów.